Як вибрати студію звукозапису

Багато хто стикався з питанням вибору студії звукозапису для реалізації свого проекту. Ця проблема стояла перед багатьма музиками. На що ж звертати увагу насамперед? Давайте розберемося 🙂

Є 3 основні складові будь-якої студії звукозапису – акустика приміщення, обладнання та професіоналізм звукорежисера. Поговоримо детальніше…

Акустика приміщення. Чим вона має бути особлива? Чому так багато уваги приділяється цьому? Насправді, все досить просто. Існує 2 способи запису звуку – у природному середовищі (в акустичному просторі конкретного місця, залу) і “сухим” звуком, коли після запису накладається ефект простору – реверберація. Перший спосіб ми не зачіпатимемо у цій статті, т.к. він поширений рідше (в основному, на виїзних записах у залах та приміщеннях з акустикою, яка представляє інтерес). Варто зазначити, що акустика багатьох знаменитих залів, клубів, церков та інших майданчиків давно записана до нас і ми можемо накладати її на наші “сухі” записи, чарівним чином переміщуючи їх з Парижа в Лондон, з концертного залу в церковні стіни. Для цього нам всього лише необхідно мати один плагін і якісний “сухий” запис.

Давайте розберемося що таке “сухий” запис. Уявімо, що Ви сидите в залі і слухаєте, скажімо, співака. До Вашого вуха доходить суміш прямих звукових хвиль і відбитих. Чим менша відстань від Вас до джерела звуку – тим більше прямих хвиль (менше відбитих) і навпаки. Сухим записом вважається та, в якій відбитих хвиль гранично мало, і до мембрани мікрофона дійшли звукові хвилі, які походять від джерела, не встигнувши відбитися від стін, підлоги, стелі приміщення. Як цього досягти? Безумовно, ми ставимо мікрофон на досить маленькій відстані від джерела звуку (вокаліста, музичного інструменту), але, на жаль, цього недостатньо. Тож давайте подумаємо як позбутися цих непотрібних нам відбитих хвиль? Можна, звичайно ж, вийти в чисте поле, де звідки братиметься відбитому звуку 🙂 , але в реальному житті ми просто обробляємо стіни таким матеріалом, який не відображає звукову хвилю, а поглинає її. Будь-яка студія звукозапису дбає про те, щоб їх приміщення, де проводиться запис було зроблено з урахуванням цього важливого фактора – звукопоглинання. У наступних статтях ми обов’язково зупинимося на технології звукопоглинання, а зараз підемо далі…

Студійне обладнання. Основний міф – чим більше обладнання ми бачимо довкола, тим краще. Ні і ще раз ні! Для запису, наприклад, вокалу на найвищому рівні, нічим не поступається дорогим західним студіям нам необхідно всього 4 речі: мікрофон, мікрофонний підсилювач, звукова карта, комп’ютер.

І все! Не повірите, наскільки все простіше, ніж ми можемо собі уявити! І тільки від якості цих чотирьох приладів залежатиме якість запису вокалу. Тому якщо Ви йдете записати вокал для свого треку, ні на що більше не потрібно звертати увагу та зациклюватись!

Якщо ж Ви йдете не просто записати вокал, а розраховуєте отримати зведену композицію, то потрібно звернути увагу, яка студійна акустика використовується в студії (так звані студійні монітори). Звичайно, зведення процес творчий, і багато в чому залежить від смаку та майстерності звукорежисера, але якщо його монітори не дозволяють почути правдиву “картину”, то навряд чи це призведе до чогось хорошого.

Мабуть, найскладнішим завданням є запис “живої” барабанної установки. Студії, які мають таку можливість на високому рівні не можуть бути дешевими, пам’ятайте це! Хочу поділитись з Вами однією хитрістю. Ви завжди можете записати ударну установку у дорожчій, “навороченій” студії, забрати ці треки на флешці та продовжувати роботу над композицією вже в іншому місці 🙂

Тепер, на мою думку, про головне. Майстерність звукорежисера. Ніщо, ніяке обладнання не варто нічого, якщо з ним не вміти поводитися. І більше того, навіть Ваше виконання буде набагато краще і яскравіше, якщо з Вами буде працювати професіонал своєї справи, музикант, психолог, і просто Людина.

Студія звукозапису – це злагоджена команда професіоналів (аранжувальників, звукорежисерів, музикантів, звукоінженерів), які можуть зрозуміти Ваше завдання і втілити в життя Ваші задуми.